Syria – September 08 – Palmyra -> Aleppo
21.10.08, 08:54
Filed under: Personal business

Vi ankommer Aleppo på kvelden, turen som skulle ta ca 6 timer endte opp med å ta 11 timer og vi er alle litt småslitne og småirriterte. Fra Aleppo til Palmyra stopper vi innom et par borger for å se på mer stein og ruiner. Det er varmt, vi er slitne og de interessante ruinene blir mer og mer uinteressante. Under besøket på den siste borgen møtte jeg to små gutter, kanskje 11 – 12 år gamle som jeg endte opp med å henge litt med. De fikk hvert sitt perlearmebånd til mammaene sine mot at jeg fikk ta noen bilder av de. Altså en real byttehandel.

 

Etter dette siste borgbesøket var det endelig tid for lunsj. Bob og busssjåføren hadde disket opp med «hjemmelaget» mat til oss, mens det vi spiste mest av var pommes frites. haha. 

Etter lunsj kjørte vi videre. Plutselig stopper bussen opp og Bob sier at nå kan vi gå ut og se på Assad dammen og Eufrat. Da hadde jeg sovet hele veien siden lunsj, og det å våkne opp til solnedgangen over Assaddammen var veldig fint. Og selvfølgelig møtte vi noen barn her også. De var tretten år, og vi fikk se i skolebøkene deres og snakket litt med de. De hadde både fransk, arabisk og engelsk på skolen, men da han ene prøvde seg på at han også kunne tysk gjennomskuet vi han. Jeg merker at jeg får så mye mer ut av det å snakke med folk som faktisk er fra de stedene man besøker enn å sitte med neste ned i en Lonely Planet bok for eksemple. Og det å leke med barn, og å gi de den oppmerksomheten de hungrer etter er veldig moro, samtidig som det er uendelig givende for meg. 

Etter dette var det strake veien til Aleppo, og rundt halv ni på kvelden var vi fremme på Mirage Hotel. Og jeg må virkelig berømme reiseselskapet vårt. Vi bor utrolig fint! Det er deilig, men jeg vet at hadde det vært opp til meg selv hadde jeg nok valgt å bo litt annerledes noen steder. Spart penger på hotel og opplevd mer ved å bo nærmere lokalbefolkningen. I dagboken min fra turen står det nå: «Men nå må jeg sove.. Litt lei av maten, og litt full i magen». 

PS: Selvfølgelig hadde Bob fikset oss middag på hotellet når vi kom frem. Det var greit nok det, men ikke når middagen koster hver av oss 1000 syriske pund(!) som i følge dagens valutakurser er 137 norske kroner. Dette er ganske mye for en middag som ikke var veldig bra og vi var alle litt sjokkerte da vi måtte betale dette. Moralen eller tipset i denne fortellingen er at det er mye småavtaler ute og går i Syria og vi aner ikke hvor mye av de 1000 syriske pundene guiden var egentlig tok. Han sa det var til tips og diverse til hotellet, men jeg vet ikke hvor mye jeg tror på det. Så heretter fikset vi mye av maten selv. Det funket igrunn ganske bra, og til en mye rimeligere penge.

2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Nå har du vært på tur noen dager. Ser at skepsisen begynner å krype inn. Selsvagt er alle ute etter å lure deg… ;-)

Kommentar av Geir

Hahaha! I saw you on TV! When you came on, I was thinking, “Is that Christy? It looks like the picture on her blog. Hmmm. What are the chances?” Click http://www.l33turl.com/justgoo091730

Kommentar av aureliarollins7731




Legg igjen en kommentar

