Syria – September 08 – Palmyra
17.10.08, 21:47
Filed under: Personal business

Etter en dag og en og en halv natt i Damascus gikk turen videre til Palmyra. Palmyra ligger ca. 2 – 3 timer med kjøring fra Damascus og er en eldgammel ruinby. Hvis du googler det kommer det opp en hel del om Palmyra. På vei til Palmyra stoppet vi på Bagdad café for å gå på do, drikke te og kjøpe souvernirer. Men det som er litt gøy, synes ihvertfall jeg, er at når du skal kjøre til Palmyra fra Damascus er du ikke så langt unna grensen til Irak, og vi kjørte forbi et skilt der det stod at det var 200km til Bagdad by. Det var jo bittelitt gøy da. Det er ikke så store avstander i Midtøsten når alt kommer til alt.

Det er lettere å forklare Palmyra med bilder enn med ord, så ja :

Etter denne omvisningen ble det tid for en liten matbit. Vi var virkelig SULTNE, og tålmodigheten var ikke akkurat på topp. Problemet var bare at vi var der under ramadan så det var egentlig litt vanskelig å klage på at det var lang tid mellom måltidene, når muslimene ikke fikk spise hele dagen. Samtidig var vi veldig fornøyde med at busssjåføren vår spiste mat selv om han egentlig skulle faste, men han hadde visst en sykdom, og et visst ansvar med å frakte oss trygt fra sted til sted så han fikk lov. Og det var jo vi selvsagt glade for. Når vi endelig fikk mat så den slik ut:

Hotellet vårt i Palmyra var nydelig og fantastisk! Det hadde svømmebasseng! Som jeg fant ut etter at alle andre hadde vært og badet, mens jeg og Maria slappet av. Det var vel igrunnen litt nedtur, men pytt. På kvelden dro vi først opp til citadellet i Palmyra. En stor rund «borg» som lå på en høy topp bittelitt på utsiden av byen. Her skulle vi egentlig sett på solnedgangen, men siden det var tåke og skyer ble ikke akkurat det noe av. Så vi var der, tok noen bilder, ble jaget av litt selgere og dro igjen. Men det var på kvelden det skjedde altså.

Guiden vår tok oss med til noe jeg velger å kalle et beduintelt for og spise middag og få underholdning. Vi ble møtt av fire kjekke syrergutter med hvite kapper og rødt palestinaskjerf på hodet som danset og sang for oss. Så ble vi satt inn i teltet. Her fikk vi først forrett som på bildet over, og senere servert lam til middag. Desserten var vel igrunn te og vannpipe. Under hele middagen blir vi underholdt av disse guttene og lederen deres, som både synger, danser og tar inn penger for underholdningen de har stelt i stand. Tre av våre jenter blir også dresset opp i fullt danseutstyr for å danse med hver sin gutt. Virkelig stas. Og Maria imponerte med sin magedans! En av de beste kveldene.

På grunn av et stramt tidsskjema, som vi ganske enkelt brøyt, måtte vi oppleve litt av Palmyra dagen etterpå også. Denne dagen ble blant annet brukt til å se på teateret. Her må jeg berømme både Martin og Malin som henholdsvis sang og danset i amfiteateret. Det var tøft. Resten av dagen gikk med til kjøring. Vi skulle fra Palmyra til Aleppo. Jeg red forresten på kamel sammen med Stefan, det var som å være i båt, veldig gyngete, men veldig gøy!

Aleppo next!

4 kommentarer so far

Takk ^^

Kommentar av Maria

ååå høres ut som du har hatt en fantatsisk tur!! håper alt står vel til back in norway and dolly! =)

Kommentar av MARINA

Ja, turen har vært bra! Og alt bra tilbake i Norge igjen:)

Kommentar av anesverden

Høres ut akkurat som Ane liker det. Skulle gjerne sett deg på den kamelen. Som vuggende i båt… Jeg syns kamelridning er som å bli taklet bakfra i scoringsposisjon gjentatte ganger rett etter hverandre. Stadige overraskelser som jeg ikke klarer venne meg til.