Syria – september 08 – Damascus
14.10.08, 22:23
Filed under: Personal business

Jeg håper jeg aldri slutter å drømme om å reiser. Jeg håper ikke at jeg plutselig finner ut at jeg skal bruke pengene mine på noe mer fornuftig(?) enn reiser. Og mest av alt håper jeg at jeg kommer til å reise masse i årene fremover. 

Som overskriften tilsier var jeg i Syria i september. Det var en tur med midtøstenstudiet ved Universitetet i Bergen, og vi var 16 studenter, 2 faglig ansvarlige og 2 kontordamer på tur. Turen var mer enn vellykket. Den var fantastisk. 21. september lettet flyet fra Gardermoen. Flyselskapet var Czech Airlines og vi mellomlandet i Praha. Turen til Praha tok rundt 2 timer, mens turen fra Praha til Damascus tok noe lenger tid. Jeg sov i grunnen nesten hele flyturen så jeg er ikke sikker på tiden. Langt på natt landet vi i Damascus, slitne og trøtte, men samtidig ganske oppspilte. Hallo, vi var i Damascus.

 

Den første som møtte oss i ankomsthallen var Hisham, guiden vår. Han vil senere i innlegget bare bli kalt for Bob. Veldig internt. Han hjalp oss med alt av visum, og alt passopplegg som vi ikke hadde noe peiling på annet enn at vi hadde fylt ut et skjema på flyet som ikke hjalp oss nevneverdig. Så var det henting av bagasjen, og ja jeg hadde den minste kofferten, jeg har blitt flink til å pakke med årenes løp. Det var spesielt å komme ut i den syriske luften. Det var varmt, men ikke kokende og det lå en eim i luften som vi ikke helt klarte å sette navn på, men som vi selvfølgelig ikke merket mer til resten av turen.

Bob hadde selvfølgelig med seg en buss som fraktet oss til Europe Hotel der vi skulle bo i Damascus. Hvis noen er kjent ligger det like ved Hijaz togstasjon. Da vi var fremme på hotellet nærmet klokka seg fire, halv fem og vi skulle tidlig opp dagen etterpå så var igrunn ikke så mye mer action som skjedde denne dagen. 

Dagen etter dro vi til den norske ambassaden i Damascus.

Der fikk vi en kort «forelesning» om Syria av 1.sekretær Lars Nordrum, og vi fikk stille spørsmål som vi lurte på. Alle synes dette besøket var veldig bra, og vi fikk samtidig litt innblikk i hva man gjør på ambassadene i Midtøsten i forhold til i Thailand for eksemplet der turisme er hovedfeltet. Senere var det tid for å ta ut penger, og veksle penger. Det var ikke noe problem å få vekslet dollar inn til syriske pund, men etterhvert på turen var det flere som ikke fikk tatt ut penger med visakortet sitt, uavhengig om det var penger der eller ikke. Så tenk på det. Formiddagen og tidlig ettermiddag gikk med til city sightseeing i Damascus med Bob. Han fikset også lunsj for oss denne dagen. Det funket helt greit, og vi ble introdusert for en fantastisk irrgrønn sitron/mynte drikk som ihvertfall jeg kjøpte flere av resten av turen.   

Ellers var det fantastisk å gå rundt i Damascus og kikke. Soukene er ville og spennende, og er litt annerledes en det vi kan kalle markeder her hjemme. Og så lenge du er hvit og turist blir du lagt merke til. Var litt ubehagelig til å begynne med, men etterhvert tenker du ikke stort over det. Og jeg som er vant til å smile til alle som møter blikket mitt, eller som jeg merker meg ekstra når jeg går forbi fikk meg noen ganger en overraskelse. For disse menneskene ser ikke bort når dere er ferdig «smilt», de fortsetter og ser og skjønner ikke hvorfor du smiler til de. Ganske festlig igrunn. 

Kvelden den første dagen gikk med til å finne et egnet spisested, og jeg merket at jeg var ganske klar for en tidlig seng. Vi skulle nemlig tidlig opp igjen for å kjøre den herlige bussen vår videre til Palmyra. 

Will be continued. 


1 kommentar so far
Legg igjen en kommentar

Tenkte jeg skulle lese hele reisebloggen din i ett. Som sagt en annen gang – Syria er et av drømmemålene mine. Får se om dine opplevelser innfrir mine forventninger – og om vi på Global Village har en ting eller to å plukke opp om hvordan vi bør legge opp en studietur ;-).
Jeg er helt enig: Jeg håper aldri du slutter å reise – finanskrise eller ikke.

Kommentar av Geir




Legg igjen en kommentar

